![]() |
La filosofia de T. Hobbes, de tall marcadament
materialista, rebutja l'aristotelisme i la filosofia escolàstica, així com el
dualisme del racionalisme cartesià, sent més pròxima a la filosofia de Bacon, i
sobretot a les de Gassendi i Galileu. Però T. Hobbes és, abans que res, conegut
per la seva teoria política, exposada al "Leviatan", en la que
defensa l'absolutisme polític, en clara oposició a les naixents teories
polítiques de la burgesia, que buscaven les justificacions teòriques per a la
instauració d'un règim polític democràtic basat en la divisió de poders.
- La por ens civilitza.
- L’origen de la societat és artificial. L’Estat s’ha creat per la necessitat de posar pau, ja que sense ell ens trobem en una situació de “guerra de tots contra tots”.
- El poder no té un origen diví sinó que prové de la voluntat dels homes.
- Igualtat en la naturalesa humana. Tots som egoistes i cerquem el propi benestar. “Homo homini lupus”.
- Necessitat d’un pacte: renúncia voluntària a la llibertat pel bé social. L’individu queda a mans de l’Estat que ha de ser fort i autoritari: Leviathan.
- Defensa el poder absolut per part de l’Estat: Absolutisme.
Hobbes defineix l'estat natural com aquell en què no hi ha regulació social i on els éssers humans es relacionen segons la seva naturalesa. Però la seva naturalesa tendeix a l'autoafirmació, a la pròpia conservació, la qual cosa els dóna el dret natural de decidir lliurement els mitjans pels quals aquesta conservació pugui aconseguir-se. D'aquí se segueix que l'estat natural és un estat de guerra, on l'home es converteix en un llop per als altres homes, i on tots lluiten per la seva vida i, per tant, viuen en la inseguretat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario